marann.reismee.nl

Op de fiets in Thailand!

Het ontbijt in het hotel bestaat uit soep met vlees, dus voor mij geen ontbijt. Gelukkig hebben we nog een paar bananen en wat pinda’s.

Na het ontbijt komen onze nieuwe coördinator Tho, mister Joker en twee nieuwe reizigers, Lisa en Luise uit Duitsland erbij.

Wij halen onze mountainbikes op en gaan op de fiets naar het Boon Rawd Farm & Kun Khong National Park. Een prachtig park. We fietsen er rond, vliegen met de zipline naar beneden en eindigen bij een mini dierentuin, 1 giraffe, een stuk of 5 zebra’s en een paar runderen.

Vervolgens fietsen we naar de witte tempel Wat Rong Khun en kijken onze ogen uit. Voor de ingang wordt de hel uitgebeeld, met handen die in de lucht steken.

De witte tempel is echt prachtig!

De tempel is ontworpen door Chalermchai Kositpipat in 1997. Wat Rong Khun is gebouwd in een witte kleur om de reinheid van Boeddha weer te geven. Met witte mozaïek wordt de wijsheid van Boeddha weerspiegeld.

De bouw is nog in volle gang. De verwachting is dat het hele tempelcomplex, bestaande uit 9 gebouwen rond 2070 klaar is.

In 2014 heeft een aardbeving met een kracht van 6,3 op de schaal van Richter, Wat Rong Khun zwaar beschadigt. Door vele donaties is de In eerste tempel volledig hersteld.

Na een tijdje rondgedoold te hebben, klimmen we weer op onze mountainbikes en fietsen terug naar de fietsenverhuur.

We klimmen achterop de truck en rijden naar de Kun Khon waterval, een klim van zo’n 1600 meter. Ik weet niet wat het is, maar mijn hiel doet ineens ongelooflijk veel pijn en bemoeilijkt het klimmen en dalen.

De waterval is prachtig. Het is inmiddels wat afgekoeld, dus niemand wil nog zwemmen. We rijden met z’n allen naar het eerste onderkomen in de bergen. We zitten met z’n 7’en in de laadklep, 2 Thaise zusjes vergezellen ons, en dat is best krap. Het is behoorlijk afgekoeld en rillerig komen we aan.

Ons verblijf ligt in een prachtig gebied. Alle dames slapen in een grote ruimte. We liggen op matten op palmbladeren. Dat geeft nog een beetje vering, maar hard blijft het wel. We krijgen dekens, dus koud hebben we het niet. Er is een klein wc gebouwtje en zittend op het toilet heb je het allermooist denkbare uitzicht. Een toilet with a view.

Er brandt een vuur, we krijgen hete thee of water.

‘s Avonds gaan we naar de eigenaar van deze mooie plek en eten daar. Ze hebben rekening met mij gehouden, dus ik eet lekker vegan.

Een bijzondere dag.