marann.reismee.nl

Tempels en een fantastisch Italiaans diner!

Vandaag vertrekken we naar Chang Rai. Lunch om 11 uur. Tijd genoeg om nog even op stap te gaan in Chiang Mai met de tuktuk. We bellen Fah, de vrouwelijke tuktuk rijdster van gisteren. Haar tuktuk is uitgedost in tijgerprint en veruit de mooiste die we gezien hebben. Bovendien is Fah erg gezellig.

We starten met Wat Chedi Luang, daterend uit de 14e eeuw, een koninklijke tempel van de derde klasse. Chedi is een verthaising van het Sanskrietwoord cháitiya, letterlijk: heiligdom, in Thailand gebruikt als naam voor een stoepa.

Wat Chedi Luang werd in de 14e eeuw gesticht toen Koning Saen Muang Ma hier de as van zijn vader wilde bewaren. Na tien jaar bouwwekzaamheden bleven de gebouwen echter onvoltooid. Pas toen de koning stierf, zette zijn weduwe de bouw voort. Koning Tilokarat voltooide de bouw pas in het midden van de 15e eeuw. Het bouwwerk was toen 82 meter hoog en had een basis van 54 meter, en was daarmee het hoogste bouwwerk van het hele Lanna koninkrijk.

Na deze prachtige tempel brengen we een bezoek aan Wat Phra Singh,een boeddhistische tempel. Ook al zo mooi.

Tenslotte gaan we nog even naar de zilveren tempel, Wat Sri Suphan uit de zestiende eeuw. Vrouwen mogen echter niet naar binnen, grrr. Ondanks dat is het een prachtige tempel.

Na de lunch vetrekken we met de bus naar Chian Rai. Daar worden we bij het hotel gedropt. Onze coördinator, Sunday, neemt afscheid en vertrekt naar Singburi.

Even een beetje Thai food moe, besluiten we op zoek te gaan naar een Italiaans restaurant. We vinden Favola, bestellen een tuktuk en gaan op weg. De bestuurder heeft echter geen idee waar we heen willen, “die stomme toeristen ook”. Maar Google maps brengt uitkomst. Wij geven de aanwijzingen en de bestuurder brengt ons precies waar we moeten zijn, op een groot parkeerterrein bij een 5 sterren hotel. Toch blijken we goed te zitten en door even navraag te doen bij het hotel, worden we keurig via een geweldige tuin naar het restaurant geleid.

Het eten is verrukkelijk. Vers knoflookbrood, een heerlijke pasta,  Yarden en Marjolein een heerlijk dessert. Voor mij is er een latte macchiato soy. Mmmm. Heerlijk. We zitten er uren. Genietend en kletsend. We missen de lichtshow van de klok om 19:00, 20:00 én 21:00, maar dat vinden we niet erg.

Met de taxi rijden we terug naar ons hotel.