marann.reismee.nl

Thais Oud & Nieuw!

In de ochtend helpen we bij het schoonmaken van een tempel in Loei. Een aardige monnik van 23 jaar informeert ons in uitstekend Engels wat we allemaal moeten doen. Dat valt best mee.

Tijdens en na onze werkzaamheden, voornamelijk vegen en een stellage verplaatsen, vertelt hij ons van alles over het boeddhisme. Demonnik komt uit Laos en is hier beland vanwege de studiemogelijkheden. Hij wil Engels gaan onderwijzen aan kinderen.

Het is een rustige, enthousiaste monnik met veel wijsheid en een zachtaardige uitstraling.

Als het werk erop zit nodigt hij ons uit om samen te mediteren. Een tweede monnik doet met ons mee. Heel bijzonder, mediteren in een tempel, een ervaring die mij altijd bij zal blijven.

Na de lunch duiken we het Phuphalom National Forest in. Eerst klimmen we omhoog, vervolgens omlaag en later andersom. Het is een mooie, best vermoeiende tocht, door prachtige natuur. De zon schijnt volop en het is warm.

‘s Avonds eten we in een lokaal eettentje en duiken vervolgens het fraai verlichte park in. Het is er druk en gezellig. We genieten van toneel, zang en dans en doen zelfs mee met dansen. We luiden samen met de Thaise mensen, geen andere buitenlander te bekennen ;0), het nieuwe jaar in. Het vuurwerk is kort, maar prachtig en rond half één stroomt het park leeg. Het is 2019 ofwel2562 volgens de Boeddhistische kalender. Happy New Year!