marann.reismee.nl

Tempel hoppen en de fameuze Walking Street in Chiang Khan

Tempel hoppen in Loei en omgeving.

Vandaag hebben we vrij, maar wij willen toch iets doen.

We vragen Pan, of ze zin heeft om met ons mee te gaan. Dat heeft ze. Zij regelt onze taxi voor vandaag. Voor 1000 baht (ongeveer 25 euro) zijn wij klaar. Gids, chauffeur, lunch en diner. De hele dag kost ons dus maar € 12,50 p.p. Niet gek hè?

We vertrekken naar de 1e tempel Wat Pahuaylad. Het is een prachtig tempelcomplex met vele prachtige levensgrote beelden. Olifanten, krokodillen. Het tempelcomplex is een combinatie van een Chinese met een Thaise tempel.

Het is er druk. Thailand heeft vakantie en dat merk je. Vele kinderen spelen in het complex. Slaan op grote trommels, rennen onder de olifanten door etc. De sfeer is, ondanks de drukte, relaxt. Ik heb de indruk dat wij de enige buitenlanders zijn, tussen de hordes Thaise mensen. Leuk! Het is hier totaal niet commercieel want het kost hier allemaal niets. Geen toegangsprijs.

In een grote ruimte vind je bij de ingang (kunststof) plantjes die je als offer op het grote altaar kunt zetten. Kost ook niets, maar we doneren toch wat geld. Wij kiezen, hoe kan het ook anders, een plant met oranje bloemen en zetten deze voor de grote boeddha neer.

Na deze indrukwekkende tempel is het tijd voor lunch. We vinden een leuk lokaal eettentje langs de weg. Heerlijke fried rice with vegetables voor mij.

Met onze magen weer gevuld gaan we op weg naar de 2e tempel van vandaag Wat Somdet Phu Ruea Ook al zo indrukwekkend. Veel, heel veel hout. Prachtig houtsnijwerk.

Wat Pra That Satcha volgde, nadat we aardbeien gekocht en een kleinere tempel hebben bezocht.

Weer een compleet andere tempel. Via een lange trap klimmen we naar boven. Er staan bloemen, die je gratis mag offeren. Wij doneren toch wat geld.

Als we het tempelcomplex verlaten, stuiten we op een lerares met studentes, die voor verpleegsters studeren. Zij vraagt ons of wij wat Engels met de studentes willen oefenen. Dat doen we, hilariteit alom. Heel leuk. Als dank krijgen wij een beertje en een zak met een soort kroepoek, maar dan van rijst gemaakt. In 2 kleuren, geel en paars.

We nemen afscheid en ik heb er een Thaise vriendin op Facebook bij.

We rijden door de bergen, prachtig en belandden bij Chiang Khan aan de rivier de Mekong. We lopen langs de rivieroever en duiken vervolgens de drukke lokale Chiang Khan Walking Street in. Superleuk. Allerlei kraampjes, barretjes, restaurantjes en lokale eettentjes. Heerlijke temperatuur en een fijn relaxt sfeertje, ondanks de mega drukte.

Een mooie afsluiting van een geweldige dag!