marann.reismee.nl

Akha bruiloft, koffie, kayakken, koken en optreden. Een onvergetelijke dag!

Vandaag staan we heel vroeg op. De wekker gaat al om 04:45 (huh?). We gaan naar een bruiloft in de Akha village, 2 minuten lopen van ons slaapstekkie.

We dragen onze Akha jasjes en lopen naar de bruiloft. Er is al volop bedrijvigheid. Er wordt gekookt, rijst en groenten en later zullen er, tot mijn grote verdriet, twee varkentjes geslacht worden. Veganisme is in de Akha tribe helaas een nog volledig onbekend fenomeen.

Wij helpen met het maken van rijstpakketjes in plastc zakjes.

We zien het bruiloftsritueel binnen en slaan op de vlucht net voordat de varkentjes geslacht worden.

Voor de Akha tribe is het eten van vlees heel gewoon en op een bruiloft moeten er vele monden gevoed worden. Dus worden er voor deze speciale gelegenheid twee varkentjes geofferd. Voor hen de normaalste zaak van de wereld, voor mij niet.... Het krijsen van de varkentjes gaat door merg en been. Echt Verschrikkelijk.

Na dit huwelijksritueel maken wij kennis met het bruidspaar en geven wij de kado’s. We gaan samen nog even op de foto en krijgen een door de bruid zelfgemaakt armbandje. Erg mooi.

Dan verlaten wij de bruiloft en gaan we naar ons optrekje terug om re ontbijten! Chocolate pancakes en voor mij geroerbakte groente.

We rijden naar een koffieboerderij. Daar genieten wij van een fantastisch uitzicht, halen de vliesjes van de koffiebonen af en roosteren deze. Vervolgens malen we de bonen en wordt er van onze gemalen bonen koffie gezet. Er is zowaar soyamelk, met dank aan Tho. We genieten van een heerlijk kopje koffie in een heel klein kopje.

Tot slot krijgen we allemaal een zakje van de door ons zelf geroosterde koffiebonen mee.

Mijn bagage ruikt nu lekker naar koffie ;0)

Na de koffie is het tijd voor actie. We rijden naar het meer waar de kayaks al klaar liggen. We peddelen geruime tijd over het prachtige meer en genieten van het uitzicht op de heuvels. Wat is het hier mooi en stil.

We komen deze week eigenlijk geen toeristen tegen, dat maakt het erg bijzonder.

Ik peddel met Yarden. We zijn een goed team en hebben er flink de vaart in. Wel scheppen we ook heel wat water aan boord, maar dat legen we om de zoveel tijd. Marjolein peddelt met Luise. Zijn flowen relaxt over het water.

Al met al is het heerlijk. Na het kayaken genieten we van een Thaise lunch, rijst met groenten (mijn dagelijkse menu 2 à 3 keer per dag).


Het is tijd om inkopen te gaan doen, want het is aan ons om een typisch Nederlands gerecht te maken. De Duitse meiden maken een Duits gerecht en Yarden een Israëlisch.

Wij gaan voor.....hutspot en kopen de ingrediënten op de markt.

Terug in ons kamp beginnen we met snijden. Daarna koken en stampen met een flinke houten stamper.

Als iedereen hun nationale gerecht gemaakt heeft is het tijd voor een ceremonie. Van oud naar jong gaan we één voor één voor de mensen van Akha Tribe zitten. Ik krijg een portie rijst, happy water en thee te drinken. Happy water is alcohol en behoorlijk sterk. Het valt niet mee om dit weg te krijgen, maar het lukt. Normaal hoort er ook een ei bij, maar omdat ze weten dat ik vegan ben, hoef ik dat niet te eten. Misschien had ik ook moeten vertellen dat ik geen alcohol drink ;)

Na de rijst, de alcohol en de thee krijg ik van ieder Akha tribe lid een wit touwtje om mijn linkerpols geknoopt en spreken zij ieder een wens uit voor mij. Mooi en indrukwekkend.

Na mij zijn de anderen aan de beurt.

Daarna presenteren wij onszelf en onze nationale maaltijd. Zij proeven en wij krijgen een duim omhoog. Blijkbaar vinden ze het lekker. Of ze zijn heel beleefd.

Als iedereen geweest is gaan we eten. De hutspot gaat nagenoeg volledig op. De kaiserschmarren, het Israëlische gerecht en de Thaise gerechten, iedereen geniet.

Dan is het tijd voor de voorstellingen. Ook per nationaliteit.

De Akha beginnen. Op fluitmuziek leren we de verschillende dansen. Daarna zijn wij aan de beurt en hossen we met z’n allen in polonaise op Viva Hollandia door het kamp. Hilariteit alom. Wat zullen ze wel niet denken?

Luise zingt een prachtig Duits lied en Yarden leert ons een Israëlische dans.

Dan gaan de Akha mensen naar hun huis. Wij spelen Uno en duiken vervolgens ons bed in. We hebben nog een extra dekentje gescoord op de markt en komen warm de nacht door. Wel zo fijn.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active