marann.reismee.nl

Chum Saeng - Organische boerderij en tempel!

Het avontuur is begonnen. We starten, na een treinrit van 4 uur in Chum Saeng. In een traditionele homestay worden we door Koh geïnformeerd over de organische boerderij. De boerderij is gestart door zijn opa. Zijn vader heeft de switch gemaakt naar volledig organisch. Geen chemicaliën, alles puur natuur. Een mooi contrast vormt het organische  rijstveld met het rijstveld van de buren, waar wel chemicaliën gebruikt worden. Echt een opvallend verschil. Naast rijst worden er nog allerlei andere groenten verbouwd. Ons wordt getoond hoe het allemaal werkt. Behoorlijk arbeidsintensief, dus gaan we een handje helpen.

Na een nacht in de homestay, krijgen we kleding voor ons werk en gaan we aan de slag. We beginnen met zaadjes planten en bewateren. Daarna kleine plantjes overzetten in een grote bak. Wederom besproeien. De rijstvelletjes, door een machine van de rijstkorrels gesneden, worden gemengd met koeienstront voor bemesting van de planten.

Voor de lunch rijden we naar een lokaal eettentje en voordat we op de trein stappen bezoeken we nog even een tempel in Chum Saeng - Ban Goi Chai. Indrukwekkend. Voor iedere dag van de week is er een  boeddha. Mooi complex!